Partilederne bag Det Nationale Kompromis vinder ”Årets Europæer”-prisen

Torsdag den 15. juni kl. 13.10 vil partilederne bag Det Nationale Kompromis modtage Europabevægelsens årlige pris ”Årets Europæer”. Det foregår i Europabevægelsens telt på Folkemødet (J4 Kæmpestranden).

Mette Frederiksen (S), Pia Olsen Dyhr (SF), Sofie Carsten Nielsen (tidl. formand for RV) og Søren Pape (K), samt en repræsentant fra Venstre vil alle være til stede ved modtagelsen af prisen – og hver især holde en kort takketale.

Prisen som ”Årets Europæer” uddeles hvert år af Europabevægelsen til en eller flere personer, der i det forgangne år har gjort en særlig indsats for det europæiske samarbejde. Tidligere vindere inkluderer navne som Margethe Vestager, Emmanuel Macron, H.K.H. Prins Henrik og Volodymyr Zelenskyj.

Europabevægelsens landsformand, Jens-Kristian Lütken, begrunder valget af partilederne sådan her:

”Partilederne og deres partier traf en både modig og rettidig beslutning om at sende forsvarsforbeholdet til folkeafstemning. Og de førte efterfølgende en god, sober og overbevisende kampagne, der sikrede, at Danmark nu også på det sikkerhedspolitiske område kan indgå i et tæt europæisk samarbejde”, siger Jens-Kristian Lütken.